چندین سال است که جنگی مخفی میان آمریکا و چین در میان است که در یکی از حوزه های این جنگ، نبرد دو کشور در حوزه فناوری می باشد؛ جایی که امریکایی ها در تلاش برای جلوگیری از دستیابی چینی ها به برخی از فناوری های خاص خود هستند و چینی ها نیز در بخش هایی که حرفی برای گفتن دارند، توانایی ضربه زدن خود به آمریکا را مزه مزه می کنند.

چگونه جنگ فناوری میان آمریکا و چین، جهان را تغییر داده است

به گزارش قدس آنلاین، نگرانی های واشنگتن در مورد رشد فناوری چین به همراه جاسوسی و سرقت سایبری که همراه آن است، به اوایل دهه ۲۰۰۰ باز می گردد. این نگرانی ها در سال ۲۰۱۸، زمانی که نماینده تجاری ایالات متحده گزارشی طولانی در خصوص جرایم چین در این حوزه علیه ایالات متحده خلاصه شده بود، دوباره مورد توجه قرار گرفت. این سند بر تصور واشنگتن مبنی بر اینکه اقتصاد چین مبتنی بر بازار نبوده و کاملاً دولتی است، تأکید کرد. به گفته دولت ایالات متحده، استراتژی اقتصادی چین بر جذب شرکت های خارجی، سرقت فناوری آنها و بومی سازی آن قبل از خروج شرکت ها از بازار چین متمرکز است. از نظر سیاستگذاران ایالات متحده، این فرآیند فقط شامل چند مرحله مستند است.

اول، دولت چین شرکت‌های جهانی را که می‌خواهند به بازار چین دسترسی پیدا کنند مجبور می‌کند با شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند. این شرکت‌های ساخته شده داخلی یک هدف واحد دارند که آن کشف اسرار فن‌آوری همتایان خارجی خود است. دفتر اجرایی ضدجاسوسی ملی ایالات متحده می گوید: چینی ها فعال ترین و پیگیرترین عاملان جاسوسی اقتصادی در جهان هستند. (اگر منصفانه بگوییم، ایالات متحده نیز در حوزه جاسوسی اقتصادی خیلی عقب تر از چین نیست.) از طرف دیگر، چین ممکن است شرکت های غربی را مجبور کند که دانش خود را با قیمت های بسیار پایین به شرکای چینی خود بفروشند.

هنگامی که پکن فناوری های مورد نظر خود را جمع آوری کرد، شرکت های چینی آن را تکرار می کنند. این لحظه ای بسیار رایج میان شرکت های خارجی سرمایه گذار در چین است که ناگهان متوجه می شوند کارخانه ای که بسیار شبیه کارخانه آنها است، به تازگی راه خود را در چین باز کرده است. به طور عجیبی، کارخانه های چینی نمونه های دقیقی از محصولات غربی تولید می کنند. واشنگتن معتقد است که پکن در نهایت قصد دارد شرکت های خارجی را از چین بیرون کند و این کاری منطقی است چون وقتی شرکت‌های چینی به فناوری خارجی دست پیدا کردند، پکن مسلما دلیلی برای اجازه دادن به ادامه فعالیت شرکت‌های خارجی رقیب در بازار داخلی خود نمی بیند.

اما اینها تنها یک جنبه از نگرانی های ایالات متحده در قبال چین را تشکیل می دهند. در سال‌های اخیر، دولت ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگران اجازه یافتن شرکت‌های فناوری چینی برای فعالیت در خاک این کشور است و همچنین نگرانی دیگر این است که آژانس‌های دولتی ایالات متحده از فناوری ساخت چین استفاده کنند که امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. دلیل زمینگیر شدن هواپیماهای بدون سرنشین در سواحل غربی آمریکا که ساخت چین بودند و برای رصد آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها مورد استفاده قرار می گرفتند نیز به همین دلیل بود. با این حال، این موضوع محدود به هواپیماهای بدون سرنشین نیست. بحث این است که همه شرکت‌های فناوری پیشرفته چینی با دولت این کشور ارتباط دارند و ممکن است مجبور شوند مخفیانه داده‌های مصرف‌کنندگان غربی خود را برای قرار دادن در اختیار دولت جمع‌آوری کنند.

روی کاغذ، این نگرانی‌ها می تواند درست به نظر برسد، اگرچه هیچ سوابق قابل استنادی در مورد چنین اتفاقی وجود ندارد. اما قانون امنیت ملی چین ممکن است شرکت های چینی را که در ایالات متحده فعالیت می کنند مجبور کند اطلاعات شهروندان یا مشاغل آمریکایی را جمع آوری کرده و این داده ها را به پکن ارسال کنند. شرکت های چینی چاره ای جز همکاری با دولت پکن ندارند و طبق مقررات شرکت‌ها حق اعتراض به چنین درخواست‌هایی را ندارند. بسیاری از شرکت های آمریکایی در حال حاضر این مسائل را جدی گرفته اند که به عنوان مثال، تجهیزات فناوری گوگل و فیسبوک باید کاملا عاری از تجهیزات چینی باشند.

از این منظر، دکل‌های تلفن همراه ساخت چین که در نزدیکی ساختمان‌های دولتی آمریکایی مانند دفاتر فدرال یا پایگاه‌های نظامی آن ها نصب شده‌اند، تهدیدی جدی برای آمریکا هستند. تجهیزاتی که پیرامون مشارکت پکن در گسترش جهانی شبکه‌های مخابراتی ۵G ساخته شده است. غربی ها معتقدند که چین می تواند از این زیرساخت ها برای جاسوسی از تاسیسات حساس استفاده کند. حامیان چین هم به این نکته اشاره می کنند که از این لحاظ نیز چیزی قابل اثبات نیست. با این حال، در دو نوبت جداگانه، چین به جاسوسی از مقر اتحادیه آفریقا در اتیوپی متهم شد. پکن و شرکت‌های چینی که مظنون به دست داشتن در این امر بودند، این اتهامات را رد کرده‌اند و اتحادیه آفریقا نیز آن را نادیده گرفته است.

بدترین سناریوی ممکن برای سازمان امنیتی ایالات متحده این است که برخی از کارشناسان نگرانند که نصب تجهیزات مخابراتی ساخت چین در خاک ایالات متحده ممکن است پکن را قادر سازد تا شبکه های تلفن یا اینترنت آمریکا را قطع کند. اکثر تحلیلگران البته بر این باورند که این اتفاق در عمل آنچنان امکان پذیر نیست. ضمن اینکه چنین عملی از چین حتی اگر واقع بینانه نباشد منجر به سقوط اقتصاد ایالات متحده خواهد شد که به خاطر وابسته بودن اقتصاد چین به صادرات و واردات گسترده به آمریکا اقتصاد خود آن ها نیز با مشکل جدی روبرو خواهد شد. همچنین چین اگر چنین اقدامی افراطی را انجام دهد، نمی تواند دیگر کشورهای جهان را قانع کند که در آن کشورها تجهیزات مخابراتی نصب کند. البته نباید فراموش کنیم که اگر ایالات متحده و چین درگیر یک جنگ نظامی مستقیم، به عنوان مثال بر سر تایوان شوند، پکن چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت و مسملما از چنین تاکتیک هایی استفاده خواهد کرد.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.